Tupolevi pommituslennuk TB-3

Transportlennukina sõjas

eelmine (Öises taevas)

Väga suur oli sõja esimesel perioodil TB-3 osa ka tema planeeritud põhirollis - dessant- ja transpordilennukina. Öösel toimetasid nad tihti kohale diversioonigruppe ning luurajaid. Juba üksnes 1. TBAP toimetas augustis 1941 üle rindejoone 164 langevarjurit.. Tihti toimetasid TB-3'd ka sissepiiratud üksustele varustust ning taas pidid lendurid oma verega tõestada, et TB-3 ei sobi päevaseks kasutamiseks ka transpordilennukina.

Nii heitis juulis 1941 kümme TB-3 pommituslennukit Gomeli lähistel sissepiiratud üksustele varustust. Neid ründasid saksa hävituslennukid ning TB-3'd olid sunnitud võtma ringi ning laskuma peaaegu maani, et nende rünnakuid tõrjuda. Kuna tegu oli lahtise maastikuga, siis laskuti 50 m kõrgusele ning hakati aegamisi lahkuma rindejoone suunas. Laskurid kulutasid rünnakuid tõrjudes praktiliselt kogu laskemoona, kuid see-eest pääseti seekord kergelt - sakslased tulistasid alla vaid ühe lennuki.

1941. a. suvel ja sügisel vedasid paar raskepommituslennuväe polku (ilmselt siis 1. ja 3. TBAP) Läänerindele kokku 2790 t varustust ja 2300 inimest. Suur roll langes 7. raskepommituslennuväe polgu, 39. raskepommituslennuväe eskadrilli ja Baltimere laevastiku õhujõudude transpordieskadrillide TB-3'dele, mis pidid organiseerima sissepiiratud Leningradi varustamist. Et suurendada ühekorraga üle veetava varustuse mahtu, võeti lennukeilt maha pommihoidjad ja osa muud varustust. Säilisid aga tiibade all asunud välised pommihoidjad. Nende külge kinnitati tankimootoreid - TB 3 võis ühe korraga võtta peale neli 650 kg kaalunud mootorit.

TB-3 paistiski teiste tol ajal transpordiks kasutatud lennukite hulgast sellega, et võis vedada kohale ka suuregabariidilisi esemeid. Kui Li-2 (C-47) sai võtta pardale vaid tankitõrjekahuri, siis TB-3 võis kanda kere all tanketti, teliku vahele võis paigutada kokkupandud veoauto või õhutõrjesuurtüki. Seda sorti varustust veeti näiteks 1942. a. suvel Vjazma alla kindral Belovi ratsaväelastele.

TB-3 äärmiselt suur vastupidavus lahingvigastustele tuli kasuks ka transpordilennukina.

Nii ründas 1942. a. Luuga (või Vjazma?) lähistel dessandi alla heitma pidanud 1. TBAPi kuulunud kapten Ja I Pljašetšniku lennukit kaks öist hävituslennukit Bf-110. Kaks laskurit sai surma, rivist viidi välja bensiinisüsteem, nii et üks mootor jäi seisma ning ka lennuk ise süttis põlema. Lennuki radist tõrjus UBT kuulipildujal vastase hävituslennukeid, tüürimees Mihhailov leidis purustatud küttemagistraali ning sulges selle, vältides nii tulekahju laienemise. Komandör simuleeris lennuki allakukkumist ning pettis nii vastase hävituslennukid ära. 40 minutit peale tabamuse saamist sooritas lennuk oma territooriumil hädamaandumise ning meeskond kustutas põleva mootori. Seejärel õnnestus neil ettevalmistamata väljakult startida ning lennuk oma lennuväljale tagasi toimetada.

Teine analoogne juhtum toimus 23. veebruaril 1942, kui 3. TBAPi lennuk, mille komandöriks oli major Mosolov, pidi toimetama vastase tagalasse kindral-major Levašovi dessantkorpuse staabi. Maandumisväljakule lähenemisel ründas tema lennukit Bf 110 öine hävituslennuk. Lennuk sai mitmeid tõsiseid tabamusi ning kindral Levašov suri teda tabanud mürsukillust. Lenduril õnnestus siiski leida läheduses sobiv maandumiskoht (esialgu maandumiseks ettevalmistatud kohta oli vahepeal pommitatud ning see oli kasutuskõlbmatu), staap maha panna ning - hoolimata sellest, et üks mootor oli vigastatud - uuesti startida. Peale starti aga kohtus lennuk uuesti Bf 110'ga, kas samaga või mõne teisega, mis läheduses oli patrullinud ning jäi uute rünnakute alla. Bf 110 ründas kahel korral, tulistas lennukikere auklikuks ning üks meeskonnaliige sai surma, kuid lennuk ei süttinud ja püsis õhus. Mosolovil õnnestus manööverdades vastase hävituslennuk ära petta ning TB-3 kodu-lennuväljale tagasi tuua.

Talvel vastu 1942 aastat hakkasid TB-3'i järk-järgult asendama Li-2 transpordilennukid (N Liidus litsentsi alusel toodetud Douglas C-47) ning 1942. a. lõpus juba lend-lease’i alusel saabunud originaal C-47'ed. Sellest hoolimata leidsid säilinud lennukid kaua aega kasutust transpordi- ja öiste pommituslennukitena. 1942. a. jaanuaris osalesid nad Vjazmast lõunas sooritatud dessandi transportimises (kaks pataljoni ja üks polk), seejärel samasugusel ülesandel Juhnovo all. Mais varustas 53. BADi lennukid Demjanski all ümber piiratud väeosasid, ainuüksi 4. mai öösel heideti alla 1,8 t lahingmoona, 6,7 t toidumoona ja 1 t kütust. Juulis osalesid sama üksuse lennukid rünnakus Brjanski raudteesõlmele, mille käigus heideti alla ka üks FAB-2000.

1943. a. septembri lõpus osalesid TB-3 pommituslennukid dessandi allaheitmises Bukrinski platsdarmile Kiievi lähistel.

järg (Eriülesannetega TB-3)

Statistika 16.11.2018 10:02:22
Online: 12
WebShark 2004 - 2018
Pistik | LondonTown | BMW M3 | SuseLinux | Uusveeb | FirefoxInfo | SkateMag.ee | Spordihai.ee
Emol | Emol Planet | Ex/treme | Vormel-1 | Ralli | Jalgpall | Tihend | Silver | Sünnipäeva luuletused Sporditurg.ee | WordPressi kodulehe tegemine | BZB Cabin and sauna