Tupolevi pommituslennuk TB-3

Eriülesannetega TB-3

eelmine (Transportlennukina sõjas)

Mustamere laevastiku õhujõududes olid kasutusel Zveno-SPB kompleksid - 6 spetsiaalselt varustatud TB-3 pommituslennukit (kuulusid 18. transportlennuväe salga koosseisu) ning 12 I-16SPB hävitus-pommituslennukit (kuulusid 32. IAPi koosseisu). Operatiivselt olid kompleksid koondatud kahte eskadrilli, kummaski kolm TB-3 pommituslennukit ning kuus I-16SPB pikeerivat pommituslennukit. Eskadrillid formeeriti 1940. a. lõpus, ühe neist komandöriks oli kapten A B Šubikov.

Neid üksusi planeeriti kasutada sügaval vastase tagalas asuvate tugeva õhukaitsega objektide ründamiseks. Lüli idee seisnes selles, et I-16 olid kinnitatud TB-3 tiibade alla ning võtsid lennu sel etapil kütust nende paakidest. Sihtmärgi lähistel nad eraldusid emalennukist, ründasid sihtmärki ning naasid iseseisvalt kodulennuväljale.

Esimeseks lahingülesandeks oli Constanca sadama ründamine 1. augustil 1941. Kaks TB-3'e transportisid ca 40 km kaugusele sihtmärgist kokku 4 kapten Šubikovi eskadrilli I-16SPB'd. Nood lähenesid juba iseseisvalt ca 4000 m kõrgusel kahe paarina sadamale, ründasid sadama kütusehoidlat, süütasid selle ning lahkusid niitevlennul mere poole. Kõik lennukid maandusid õnnelikult Odessa lähistel. Constanca kohal nähti ka vastase hävituslennukeid, kuid need ei osanud nii kaugel tagalas I-16 oodata ning pidasid neid ilmselt omadeks. Järgmisel rünnakul Constanca sadamale vigastati sadamas olnud laevu, kuid seekord üllatusmoment enam ei toiminud ning rünnakus osalenud kuuest lennukist naases vaid 2.

Järgnesid kõige tuntumad rünnakud Tšernovodski sillale - 11. ja 13. augustil. Esimese rünnaku käigus õnnestus vigastada keskmist sillakaart ja purustada üle silla veetud naftajuhe. Teisel rünnakul vigastasid pommid silla tugisambaid. 18. septembril 1941 ründas üks Zveno-SPB kahel korral Kahhovka lähistel üle Dnepri rajatud ülepääsu ning saavutas ka kahe FAB-250 pommiga tabamused. Hiljem rünnati veel Ploiesti naftautmistehast ning Constanca sadamas asunud ujuvdokki. Kui sakslased jõudsid Perekopini, siis asuti Zveno’de abil ründama saksa maavägesid. Rünnakud jätkusid kuni 1942. a. sügiseni, siis muutus kandurlennukite kasutamine nii ohtlikuks, et väljalennud katkestati.

1942. a. alguses katsetati lahingolukorras raadioteel juhitavat TB-3. Lennuk startis meeskonnaga, kes seejärel langevarjudega välja hüppas. Edasi juhiti seda lähedal lennanud teisest lennukist raadio teel. Enam kui 2-tonnise lõhkeaine lastiga lennukit kavatseti kasutada oluliste sihtmärkide purustamiseks.

81. kaugpommitus-lennuväe diviisis formeeritud eriülesannetega salk üritas sellise lendava pommi abil purustada Vjazma raudteesõlme. Kuid ülesande täitmine ei õnnestunud - ühe versiooni alusel purustas pommi raadioantenni õhutõrjemürsk, teise järgi rebis selle puruks lennuk kandepindadelt libisenud jäätükid. Lennuk suundus kusagile vastase tagalasse ning kukkus seal kütuse lõppedes alla. Teine analoogselt ümbeehitatud lennuk purunes juba lennuväljal, kui kõrval paiknenud lennukil detoneeris lahingmoon. Kahe järjestikuse ebaõnnestumise järel loobuti edasistest katsetest.

järg (Teenistuse lõpp)

Statistika 25.9.2018 06:54:07
Online: 4
WebShark 2004 - 2018
Pistik | LondonTown | BMW M3 | SuseLinux | Uusveeb | FirefoxInfo | SkateMag.ee | Spordihai.ee
Emol | Emol Planet | Ex/treme | Vormel-1 | Ralli | Jalgpall | Tihend | Silver | Sünnipäeva luuletused Sporditurg.ee | WordPressi kodulehe tegemine | BZB Cabin and sauna